5 Tips voor het beheer van social media voor eigenaren van kleine ondernemingen5 Tips voor het beheer van social media voor eigenaren van kleine ondernemingen.

6. Probeer in de spelen op het gedrag van jouw doelgroep.Hoe beter je je publiek begrijpt en als je goed weet waar de doelgroep in is geïnteresseerd, hoe beter je daarop kunt inspelen.  Maak gebruik van Facebook-inzichten, Instagram- en Twitter-inzichten, analyses, enquêtes en persoonlijke interacties met consumenten om meer te leren over jouw doelgroep. Gebruik die informatie om jezelf te helpen bij de content creatie.

7. Maak gebruik van handige tools.Zodra je weet waar je doelgroep in geïnteresseerd is, is het tijd om content te creëren. Als je tijd wilt besparen, kun je gebruik maken van handige tools. Je kan je social media inplannen en ook de volgorde kan je daardoor bepalen. Hootsuit en Buffer zijn twee voorbeelden waarin je dat kunt doen.

8. Post niet teveel.Hoe vaak moet je per dag content plaatsen? De waarheid is dat er geen formule voor is. Je moet de frequentie van berichten bepalen op basis van het platform waarop jij iets wil plaatsten.  Op Twitter kun je gerust 3x per dag een berichtje plaatsen, terwijl dat op LinkedIn wordt gezien als vervelend. Test het uit en kijk hoeveel keer jij moet posten om het bereik en de betrokkenheid te vergroten, zonder dat het als negatief wordt beschouwd.

9. Leer ook luisteren.Social media draait niet alleen om het plaatsen van content en om bekend te worden. Naast het plaatsen van content is het ook belangrijk om trends en ontwikkelingen bij te houden en daarin mee te gaan. Daarnaast is het ook belangrijk om te luisteren naar je consument. Geef reacties, reageer spontaan onder een foto van een volger.

10. Post relevante content.Zorg bij het ontwerpen van je content dat je goed weet wat je wil bereiken bij je doelgroep. Wat is de waarde van de post die wil je posten? Gebruik creatieve manieren om je verhaal over te brengen en je doelgroep te bereiken.  Nog redelijk recent kwamen de “verhalen” op Instagram, Facebook en Snapchat. Maak hier ook gebruik van, dit is een goede manier om op je doelgroep in te spelen en je komt overtuigend over bij hen.