• Kantoor Social Media Manager

Social media manager skills.

Een social media manager is eigenlijk een manusje-van-alles. Hij/zij moet natuurlijk goed kunnen schrijven, maar ook klantenservice kunnen bieden en/of een pakkende video kunnen maken.

Zij hebben dit (en meer) nodig om de aandacht van de doelgroep te pakken en vast te houden.

Ik beschrijf 10 skills die zij onder de knie moeten hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren.

 

1. SEO

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie, is een erg belangrijke vaardigheid voor de meeste mensen werkzaam op en aan het web, zoals website ontwikkelaars, copywriters, bloggers maar ook ontwerpers moeten rekening houden met hun ontwerp. En dus ook social media managers.

Twitter en Google hebben een vreemde verstandhouding, maar inmiddels is wel duidelijk dat tweets meegenomen worden in het afwegen en positioneren van zoekresultaten van een Google search. Dus is dit belangrijk voor een bedrijf of organisatie!

Is er veel verkeer op Twitter rond jouw bedrijf, product of evenement dan heeft dat invloed op de snelheid waarmee Google indexeert. Dat zorgt dan op zijn beurt voor organisch verkeer naar jouw website.

Ook de relevantie, bereik en interactie met andere social media accounts zal er voor zorgen dat de Google ranking hoger is en daardoor worden jouw website en blogs als geloofwaardige bron gezien dat weer positief is voor jouw positie in de zoekresultaten.

 

2. Klantenservice

Klachten worden vaak via social media gedaan.

Volgens een studie van J. D. Power gebruiken 67% van de consumenten social media voor serviceverzoeken! En of dit nu via Facebook messenger is of via Twitter, social media is hier dus een belangrijke schakel in.

Voor een social media manager is het dus belangrijk om het volgende te kunnen:

Hoe een ‘lastig’ conversatie te voeren
Wanneer een conversatie offline verder te voeren
Hoe pro actief moet je zijn met je klantenservice
Afweging merk expert en tone-of-voice
Hoe snel reageer je
Hoe ga je om met de verwachtingen
Hoe vind en monitor je de conversaties
Hoe gebruik je bestaande en nieuwe data voor de besluitvorming

 

3. Schrijven

Zelfs visuele netwerken zoals Pinterest, Instagram en YouTube hebben jou nodig om titels en beschrijvende content te schrijven. Een goed verzonnen titel of geschreven verhaal kan een groot verschil maken in het succes van jouw foto.

Werkwoorden of een call-to-action juist gebruiken kan al een heel groot effect hebben op de actie van jouw volgers. Met de juiste woorden en zinnen kun je emoties oproepen en zodoende jouw verhaal gedeeld krijgen via jouw netwerk.

Elk platform heeft ook weer zijn eigen gebruiken en ‘regels’, hanteer deze slim en je berichten zullen het door jou gewenste resultaat bereiken.
LinkedIn is erop gericht om authentieke publicisten te promoten en Quora kan zomaar duizenden gratis views opleveren als je tekst goed en pakkend is.

 

4. Analyses en ROI

Wat leveren alle social media activiteiten, berichten en advertenties eigenlijk op? Die vraag moet je als social media manager natuurlijk goed en onderbouwd kunnen beantwoorden.

Met allerlei tools als bijvoorbeeld Google Analytics of Salesforce kun je je berichten taggen en zo volgen of er uiteindelijk een lead uitkomt of een ingevuld formulier, app download of een aanschaf via een webshop.

Zo kun je vaak een koop of andere actie herleiden tot één specifiek social media bericht, met die kennis kun je dit soort berichten vaker doen of alternatieven bedenken.
Zo kunnen wij als social media managers ook onze toegevoegde waarde aantonen.

Het is een goed vertrekpunt om Google Analytics, Hootsuite Analytics en andere tools te bestuderen en deze onder de knie te krijgen. Hiermee zijn bedrijven en organisaties echt geholpen als jij kunt aantonen wat wel en niet werkt op social media.

 

5. Fotografie

Je hoeft tegenwoordig geen professionele fotograaf te zijn om goede foto’s te delen online. De techniek van fotografie als sluitertijden en scherpte-diepte effect zijn natuurlijk wel handig maar niet meer noodzakelijk.
Social media platforms worden meestal bekeken op mobiele toestellen en hierop wordt eigenlijk geen professionele kwaliteit verwacht en vereist.

Toch willen mensen wel foto’s zien die duidelijk en mooi zijn, dus een beetje kennis kan geen kwaad.
Het gaat er voornamelijk om dat het beeld dat jij plaatst iets zeggen over het bedrijf, product of dienst die je wilt promoten. Daarbij moet een beeld ook authentiek en van jezelf zijn, dat is heel belangrijk.

 

Die waren 5 belangrijke punten. Snel zullen de volgende 5 volgen!

 

 

 

* Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Hootsuite.

 

2017-09-09T15:04:08+00:00