Door de veranderingen die eerder door Facebook zijn aangekondigd, zul je vaker berichten van je familie en vrienden zien dan van bedrijven en websites. Facebook wil met name kwalitatieve en unieke content zien van bedrijven, die waarde toevoegt aan het nieuwsoverzicht van de lezer. Hier zijn 7 tips die belangrijk zijn voor jou als bedrijf om met de veranderingen om te gaan en de zichtbaarheid in het Facebook nieuwsoverzicht te optimaliseren.

1. Maak Facebook live video’s

Video’s is de meest aantrekkelijke vorm van content. Mensen zijn altijd benieuwd naar een video en (tegenwoordig) voornamelijk Facebook live video. Het is een goede manier om gelijk veel reacties te krijgen daarnaast kan je gelijk vragen stellen en kunnen de volgers die beantwoorden in de video, dit zorgt voor interactie en discussies. Extra tip bij deze is: kondig het vooraf aan (ook buiten Facebook), maak er een happening van!

2. Deel Facebook berichten niet alleen op Facebook

Om meer mensen naar de Facebook bedrijfspagina te trekken, is het handig om de geplaatste berichten verder te delen dan alleen op Facebook. Deel het bijvoorbeeld op de website, blog of op andere social media kanalen. Je kunt ook aan bevriende bedrijven en/of Facebook pagina’s vragen jouw bericht te delen, werkt goed!

3. “Als eerste weergeven” optie op Facebook bedrijfspagina’s

Op Facebook is het mogelijk om als volger van je favoriete pagina’s aan te geven dat je deze berichten graag bovenaan in je nieuwsoverzicht wilt zien. Ga naar de pagina, klik op ‘volgend’ (naast de vind-ik-leuk knop) en klik vervolgens op ‘Als eerste weergeven’. Door aan te geven aan jouw volgers dit op jouw pagina te doen, zullen zij minder snel je content missen. En zo meer bereik halen.

4. Probeer Facebook groepen uit

Er zijn een hoop nieuwe functies binnen groepen op Facebook, zo kun je makkelijk interactie creëren met je klanten. Je koppelt je Facebook groep aan je bedrijfspagina. Merken en media kunnen met Facebook groepen personen bij elkaar brengen met dezelfde passie of interesse in een onderwerp. Deze interactie levert een verhoogd zichtbaarheid in het nieuwsoverzicht op.

5. Ga eens ‘offline’

Het is niet persé goed om alles alleen maar online te doen. Het is belangrijk om ook een idee te hebben wat er in jouw omgeving, netwerk of gemeenschap speelt, sommige zaken ontdek je alleen face-to-face. Door offline betrokken te zijn bij wat er om je heen gebeurt, kun je meer als autoriteit worden gezien binnen de gemeenschappen. Zo kunnen mensen weer worden aangetrokken om je social media kanalen op te zoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Online en offline hebben een hele belangrijke relatie, gebruik deze!

6. Zorg voor échte interactie

Door de veranderingen in het algoritme, is het niet alleen belangrijk om interactie te genereren, maar om echte eerlijke interactie te genereren. Vraag je volgers niet om mensen te taggen of om het bericht te delen, maar interactie is open vragen stellen, je pro-actief opstellen door mee te doen in andere gesprekken (uiteraard indien relevant!) en de discussie aangaan met je volgers. Het is belangrijk om zelf ook deel te nemen aan deze discussies. En soms zullen dit open en directe gesprekken opleveren, wees hier niet ‘bang’ voor maar ga er open en eerlijk in. Dit waarderen échte fans!

7. Vraag het aan de fans

Door erachter te komen wat een doelgroep echt interessant vind aan een Facebook bedrijfspagina kun je hen hiernaar vragen. Vraag welke informatie, verhalen of beelden zij het meest waarderen, of waar ze juist niet meer tegen kunnen. 😉

In de paginastatistieken kun je ook zien welke content voor klanten en fans relevant is en wat de interactie stimuleert. Door deze inzichten te gebruiken, kunnen berichten worden ontwikkeld die zo waardevol mogelijk zijn.