In dit artikel behandelen wij:

  • Indrukwekkende data en overtuigende redenen om social media in te zetten voor de marketing van  jouw restaurant(s)
  • Tips om te starten, verbeteren of ter uitbreiding van de social media marketing
  • Adverteren, acties en een succesvolle klantcase
  • De toekomst van de restaurantsector online

Hashtags en online data

 

Met 515000 foto’s getagd met: #eten, 792000 met: #drinken, 132000 met: #uiteten en 33400 met: #restaurant is Instagram een niet te onderschatten online platform om een restaurant te laten opvallen d.m.v. een effectieve online marketing strategie.
Of een restaurant het nu wil of niet, de klanten plaatsen deze berichten en anderen mensen zien het en hebben er interactie mee.

Waarom dan als restaurant er geen pro-actieve strategie op los laten, 88% van de mensen online worden namelijk beïnvloed door online recensies en commentaren. Laat dat even inwerken…88%!

Nog een simpel rekensommetje (alles op basis van online data), 75% van de mensen koopt iets of neemt actie nadat zij het gezien hebben op social media. 60,7% ‘moet’ het 2 tot 4 keer gezien hebben alvorens ze tot actie te komen.
Door niet op social media in te zetten mis je deze mensen.

Social media marketing voor de horeca

 

Tips om te starten, verbeteren of uit te breiden:

  • Zorg dat de omschrijving van je restaurant duidelijk en pakkend is, mensen lezen geen lange verhalen maar worden graag verrast door een onderscheidende verhaal.
  • De profiel pagina moet verzorgd en compleet zijn. Openingstijden, adres, bereikbaar via messenger, tijden dat het het drukst is. Dit zijn enkele simpele maar essentiële zaken die mensen zoeken en gebruiken.
  • Facebook biedt speciale attributen zoals: een reserveer-nu knop, restaurant menu, soort keuken, recensies en extra omschrijvingen (kindvriendelijk, groepen en/of afhaal opties). Gebruik al deze zaken als je zoveel mogelijk succes wilt halen uit je pagina.
  • Heeft het restaurant meerdere filialen? Gebruik de meerdere-locaties optie, zeker als je wilt gaan adverteren, erg handig omdat dan de dichtstbijzijnde locatie wordt getoond aan klanten op basis van hun locatie.
  • En natuurlijk, schrijf en publiceer aantrekkelijke en relevante berichten.

 

Restaurant boek een tafel

Adverteren en acties:

Of het nu The Fork is of eet.nu of welk andere online bookings systeem jij draagt hier behoorlijk wat procenten aan af, bovendien reserveren mensen vrij makkelijk bij meerdere restaurants tegelijk via deze kanalen en kiezen vervolgens op het moment naar welke ze gaan zonder de anderen af te melden… een no-show.

 

Klantcase Rotterdams restaurant.

Een restaurant in Rotterdam had een probleem, ze hadden te weinig reserveringen. Door de concurrentie in Rotterdam moesten zij een plekje veroveren tussen de vele andere restaurants.

Voor de start hebben we: de doelgroepen bepaald, de target en retargetting voor deze doelgroepen vastgesteld, website analyse en wie reserveert er via de website.

Hier kwam een nieuwe social media strategie uit. Door met frisse, consistente content te starten werkten wij aan het merk van het restaurant. Zo werd de naam bekender en overwogen meer mensen een bezoek aan het restaurant. Omdat social media beter werkt als er een persoon aan een merk gekoppeld is, hebben wij ook een strategie voor de chef opgezet, waardoor zijn personal branding de branding van het restaurant  versterkte.

Structurele zaken die wij uitvoerden:

  • SEO – vindbaarder worden voor lokale zoekopdrachten
  • Advertenties op Facebook en Instagram – door slim targetten kun je met kleine budgetten hoge conversies behalen
  • Content marketing – aantrekkelijke, goed leesbare content is key in een succesvolle online marketing strategie
  • Social media – de combinatie bedrijfs-, persoonlijke- en klantencontent is een winnende combinatie. Zeker als er gekozen worden voor een pro-actieve benadering van de kanalen.

Dit alles resulteerde in de volgende resultaten:

234% meer bezoekers (in 6 maanden) – 372% meer bereik (d.m.v. social media binnen 12 maanden) – 340% meer omzet (binnen 12 maanden)

 

Toekomst van de restaurantsector.

Het komende decennia zal het voedsellandschap nog veel meer veranderen door de verdere digitalisering van de markt.

Uit een onderzoek van 2019 bleek dat consumenten behoefte hebben aan engagement met restaurants, op de vraag: welke bedrijven mogen jou gepersonaliseerde berichten sturen, antwoordde het overgrote deel van internetgebruikers (52 procent) restaurants en bars. Op een tweede vraag: aan welke soorten loyaltyprogramma’s ze meededen, zeiden de consumenten: ‘restaurants’ als nummer één op de lijst, net onder retail, supermarkten en apotheken.

Er liggen dus enorme kansen voor restaurants en de gehele horeca branche.

Maak een afspraak met ons voor een online check & scan van jouw restaurant, wellicht krijgen wij jouw restaurant(s) elke dag vol met onze werkwijze.


Restaurant vol geboekt