Het jaar afsluiten doen we meestal op 31 december, de volgende dag start het nieuwe jaar. Voor de belastingdienst sluiten we het (boek)jaar tussen maart en mei af. Ondernemers en bedrijven hebben nóg een ‘sluitingstijd’, de zomervakantie! En eigenlijk vind ik dat laatste best gek.
Natuurlijk lopen projecten door, blijven winkelvoorraden gevuld en worden er bestellingen gedaan maar de meeste MKB ondernemers zetten hun online marketing op een lager pitje want: “iedereen is op vakantie” tenslotte.
Ja, veel mensen zijn op vakantie … maar sinds onze smartphone een onmisbaar apparaat is geworden én gratis roaming is je abonnement met mobiele data overal in Europa te gebruiken. Daarnaast bieden veel campings, huurhuisjes en hotels ook een WiFi verbinding.
De telecomaanbidders zijn zuinig met hun cijfers maar KNP en Vodafone bevestigen beide nu al een enorme toename in mobiele dataverkeer ten opzichte van vorig jaar. 74% van de vakantiegangers maakt gebruik van social media tijdens zijn/haar vakantie!
In ogenschouw nemend dat veel bedrijven dus hun social media op een lager pitje zetten, lijkt mij het een uitgelezen kans om jouw online marketing door te laten lopen of zelfs te intensiveren.
Je blijft zo de aandacht vasthouden en bouwt deze waarschijnlijk uit.
Een campagne die inspeelt op de vakantieperiode zal zeker ook de nodige resultaten kunnen behalen. Bedenk dat partners en gezinnen nu voor een langere periode echt wekenlang samen zijn en er zaken worden besproken als: verbouwingen, werk, scholen, aanschaf van producten etc.
De vakantieperiode loopt nog enkele weken, ik zou het wel weten!