Waarom een website als er social media is!?
Vanaf midden jaren ’90 kunnen bedrijven en particulieren in Nederland het World Wide Web op. Deze hele geschiedenis wil ik hier nu niet bespreken, daar zijn veel artikelen online over te vinden.
Het is inmiddels een basis onderdeel van een bedrijf starten: checken of je je bedrijfsnaam kunt vastleggen met een mooie domeinnaam. Net zoals wij Donia Media hebben kunnen vastleggen met het .NL domein. Soms zijn bedrijven hier ludiek in en soms denken zij puur vanuit zoekmachine vindbaarheid en gebruiken hier (veel) keywords in.
Het heeft lang geduurd voordat bedrijven zich echt bewust waren dat een website ze naast branding en naamsbekendheid ook klanten en leads kon opleveren. Inmiddels hebben de meeste ondernemers en ondernemingen dus een website. Sinds de grote opkomst van social media, zo aan het begin van 2010, zijn bedrijven ook hierop aan het inzetten om hun klanten en afnemers te bereiken. Je ‘moet’ tenslotte’ zijn waar je klanten zijn.
Meer en meer (advertentie) marketingbudget gaat nu naar online in plaats van advertenties in kranten, magazines én televisie. Dit maakt het ook belangrijk om aantrekkelijke social media kanalen te creeëren en onderhouden. Het binden van klanten is altijd (ook ver voordat internet bestond) al belangrijk geweest.
Donia Media werd een aantal jaar geleden gevraagd om mee te denken aan een totaal marketingconcept voor een hele grote leverancier aan de agrarische sector. Na veel onderzoek kwamen wij erachter dat veel mensen werkzaam in deze sector online met elkaar communiceerden. Vragen stellen en beantwoorden, ervaringen uitwisselen, tips geven etc. Dit was voor mij een wake up call.
Zou het niet slim zijn om met een branded Facebook forum deze groep te faciliteren om hun online gesprekken op één plek te voeren, en zo als merk veel meer als autoriteit gezien te worden die dit wil stimuleren. Door die gedachte als uitgangspositie te nemen deed en verder te denken, stelde ik voor aan de opdrachtgever om de optie te bestuderen om … helemaal geen website te ontwikkelen maar alles op het Facebook platform te ontwikkelen, ook met eigen apps binnen de pagina. Want Facebook biedt alles: basis informatie, portfolio overzicht, foto’s, video’s, je kunt Facebook groepen aan je pagina koppelen, chats mogelijkheden etc.
Helaas waren er start problemen en liep deze opdracht ten einde maar ik heb dit idee nog altijd op de plank liggen. Interesse? Geef mijn gerust een belletje 😉